Planujesz urlop? Naukowcy podpowiadają co zrobić, abyś wrócił naprawdę wypoczęty!

Oferta od , 7. maj. 2019 20.30

Wreszcie nadszedł ten dzień! Anna jest spakowana już od tygodnia. Cały rok czekała na wymarzone wakacje w Grecji! Nareszcie naprawdę wypocznie! Zapomni na kilka dni o zrzędliwym szefie. Klimatyzowany, wiecznie za zimny pokoik zamieni na nieograniczoną przestrzeń słonecznych plaż, mdłe jedzenie z firmowej stołówki na grillowane owoce morza i sałatki z dojrzewających w słońcu warzyw.

Dzień pierwszy. Leżąc na plaży Anna myśli o niedokończonym raporcie, który będzie czekał na nią po powrocie. Dzień drugi. Kelner swoją tuszą przypomina jej o szefie. Całe popołudnie myśli o ostatniej rozmowie o podwyżce, która nie poszła tak, jak trzeba. Po urlopie wróci do tematu! Dzień trzeci... Dzień czwarty... Dzień ostatni.... Anna wraca do domu z bólem głowy. Jest zła na siebie, że nie wypoczęła tak, jak należało i rozżalona, że długo wyczekiwane wakacje właśnie się kończą.

Czy można było tego uniknąć? Czy Tobie, w przeciwieństwie do Anny, udaje się na urlopie w 100% oderwać od spraw i problemów dnia codziennego? Co sądzą na ten temat specjaliści?

Planujesz urlop? Naukowcy podpowiadają co zrobić, abyś wrócił naprawdę wypoczęty! - 4

(© Maridav - stock.adobe.com)

Badania naukowe potwierdzają, że brak urlopu może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Grupa holenderskich naukowców (J. De Bloom, S. Geurts, M. Kompier) z Radboud Universiteit w Nijmegen przeprowadziło trwające kilka tygodni badania na grupie osób wyjeżdżających na krótszy i dłuższy wypoczynek. Bazując na wynikach wcześniej przeprowadzonych badań oraz wynikach własnej pracy wyciągnieli wnioski, które pozwalają stworzyć przepis na wakacje idealne:

1. Planuj krótsze, lecz częstsze wyjazdy. Badania potwierdzają, że oderwanie się od pracy ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie bez względu na to, jak długo trawa. Jest to jednak efekt dość krótkotrwały. Z tego powodu naukowcy zalecają częstsze wyjazdy, nawet jeżeli miałyby trwać mniej niż 5-7 dni.

2. Nie zostawiaj przygotowań do wyjazdu na ostatnią chwilę. W ten sposób unikniesz stresu przed podróżą. Zrób listę rzeczy do spakowania, zadbaj o apteczkę i wymagane szczepienia. Ustal z towarzyszami podróży plan wycieczki, aby uniknąć późniejszych nieporozumień.

3. Oddawaj się nowym, interesującym zajęciom. Zawsze chciałeś zrobić kurs gotowania, spróbować nurkowania czy skoku na bungee? Urlop to idealny czas na to! Wyniki badania dowiodły, że osoby, które oddawały się przyjemnym i ekscytującym aktywnościom, wróciły z wakacji bardziej odprężone i zregenerowane.

4. Spędzaj czas aktywnie. Nie od dziś wiadomo, że sport i aktywność fizyczna mają pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Zajęcia z jogi, siatkówka, taniec? Kompleksy wypoczynkowe i hotele oferują często szeroką gamę zajęć rekreacyjnych i sportów. Warto z nich skorzystać!

5. Jeśli musisz poświęcić czas na pracę, rób to z umiarem. Wyniki badań wykazały, że oddawanie się w czasie urlopu zajęciom związanym z pracą niekoniecznie musi mieć negatywny skutek. Ważne jednak, aby zajęcia te wykonywane były bez przymusu, dawkowane z rozsądkiem i nie wywoływały zmęczenia.

6. Kolekcjonuj wspomnienia, które łatwo będzie można przywołać. To pomoże przedłużyć pozytywny wpływ wakacyjnego wypoczynku na nastrój i poziom energii. Zbieraj pamiątki, rób zdjęcia, a po powrocie dziel się wrażeniami!

7. Zadbaj by nie mieć zaległości po powrocie do pracy. Nawał obowiązków zawodowych szybko może zniwelować pozytywne efekty urlopu. Po powrocie do pracy skup się na zadaniach priorytetowych. Jeżeli to możliwe, na czas urlopu przekaż część obowiązków pracującym kolegom.

Planujesz urlop? Naukowcy podpowiadają co zrobić, abyś wrócił naprawdę wypoczęty! - 2

(© Tropical studio - stock.adobe.com)

Szukasz więcej wskazówek na udany urlop? Sprawdź jak przygotować się do wakacji z dzieckiem.

Planujesz urlop? Naukowcy podpowiadają co zrobić, abyś wrócił naprawdę wypoczęty!


Planujesz urlop? Naukowcy podpowiadają co zrobić, abyś wrócił naprawdę wypoczęty!