WakacyjniPiraci Podróże w pirackich cenach!

Wszystko co powinniście wiedzieć na temat Error Fares!

Wszystko co powinniście wiedzieć na temat Error Fares!

Drodzy Piraci, jak pewnie zauważyliście na naszych stronach, błędy taryfowe zdarzają się od czasu do czasu, dlatego postanowiliśmy przybliżyć Wam ten temat i zająć się nim bardziej szczegółowo.

Co to jest "Błąd taryfowy"? Jak powstaje i w jaki sposób można go zarezerwować? Gdzie jest haczyk? Na co jeszcze zwrócić uwagę? Wszystkie odpowiedzi na pytania, które mogą Wam przyjść do głowy w związku z tym tematem znajdziecie w naszym poradniku, a więc zaczynamy!


  1. Co to jest error fare?
  2. Gdzie jest haczyk?
  3. Istotne czynniki
  4. 14 zasad dotyczących Error fares
  5. Najczęściej zadawane pytania
  6. Przykłady błędów taryfowych
  7. W jaki sposób już nigdy nie przegapicie błędów taryfowych?

Co to jest error fare?

W dosłownym tłumaczeniu oznacza dokładnie to o czym myślisz - błędną cenę biletu lotniczego. Przemysł lotniczy nie jest jednym z najbardziej ruchliwych sektorów, ale z pewnością jednym z bardziej złożonych. Wykorzystuje on kompleksowo różne systemy komputerowe oraz wiele skomplikowanych algorytmów i struktur. Pracują one jednocześnie, przez co czasem zdarzają się pomiędzy nimi konflikty, czy też błędy.

Możesz być zaskoczony tym, że większość błędów spowodowana jest czynnikiem ludzkim. Prosty błąd - wpisanie o jedno zero za mało w klasie biznes może spowodować stratę setek, albo nawet i tysięcy złotych na sekundę. Jednak taryfa podstawowa (base fare) to tylko ułamek ceny biletu, by w pełni zrozumieć jak i dlaczego błędy się pojawiają musicie wnikliwie przyjrzeć się wszystkim jej elementom.

Patrząc na ostateczną cenę zakupionego biletu często widzicie tylko jego całkowity koszt. Rzadko możecie zapoznać się z podziałem biletu na jego taryfę podstawową oraz pozostałe opłaty i podatki. Jednak by zrozumieć, gdzie może wystąpić błąd należy przyjrzeć się temu dokładnie, by zauważyć skąd wzięła się tak niska cena biletu.

Wróćmy więc do błędu taryfowego, czyli do błędu w cenie spowodowanego pomyłką człowieka lub awarią (niepoprawnym działaniem) systemu komputerowego. Jak tylko linie lotnicze załadują bilety z błędem taryfowym, to w ciągu sekund te same ceny pojawią się w systemach Online Travel Agents (OTA) - czyli pośredników sprzedających bilety lotnicze. Taki błąd nazywamy błędem taryfowym linii lotniczych. Nie należy go mylić z błędem znajdującym się po stronie konkretnego agenta, czyli takim, który znajduje się na stronie konkretnego OTA, ponieważ jest on spowodowany wyceną u agenta (taki błąd można porównać do błędnej ceny produktów na półkach w sklepie).

Pytanie, czy odważysz się zarezerwować bilet poprzez błąd taryfowy w nadziei, że zostaniesz szczęśliwym wygranym i polecisz na wyprawę za ułamek standardowej ceny, ponieważ błędy taryfowe to ryzyko (albo „trochę jak hazard”) - jeśli rzucisz kostką - masz szansę na wygraną. Ale jeśli "przegrasz" - nic nie tracisz! :)

Gdzie jest haczyk?

Bukowanie lotów z błędami taryfowymi zależy od Twojej szybkości, elastyczności oraz chęci poznawania miejsc, o których pewnie wcześniej nie myśleliście. Takie loty często rozpoczynają się poza Polską, więc często będziecie musieli rozpocząć podróż w wielu miejscach w Europie, takich jak: Austria, Francja, Holandia, Włochy, Hiszpania, czy też Skandynawia. Mogą również obejmować loty w innych terminach niż Twoje "wymarzone" (czyli typowy okres urlopowy). Albo lot trwa dość długo i jest kilka przesiadek. Stąd właśnie potrzeba elastyczności. Te ewentualne niewygody rekompensuje jednak cena - 800 PLN za bilet do Brazylii?!

Błędy taryfowe są nieprzewidywalne, co oznacza, że musicie śledzić naszą stronę (oraz inne jej wersje językowe). My, ani nikt w branży turystycznej, nie jest w stanie przewidzieć, kiedy błąd będzie miał miejsce. Może się zdarzyć, że pojawią się one w środku nocy czy w weekend i będą aktywne przez kilka minut, a czasem nawet kilka tygodni.

Nie oczekuj, że błędy taryfowe będą pojawiać się na wszystkich lokalnych lotniskach, do określonych destynacji, albo w konkretnych i specyficznych datach. By w pełni cieszyć się z nagrody, jaką jest tani bilet - musisz być elastyczny i lubić nieplanowane wakacje. Nie ma gwarancji, w jakim kierunku pojawią się kolejne bilety, co oznacza, że musisz być otwarty na nowe destynacje :)

Istotne czynniki

Jeżeli zakupisz bilet z błędem taryfowym - nie stawaj na dachu, środku ulicy, czy gdziekolwiek i nie krzycz, że Ci się udało! ☺ Zasada jest prosta - po zakupie takiego biletu należy spokojnie czekać na to, co się wydarzy. Musisz uzbroić się w cierpliwość i poczekać. Nigdy nie wiadomo czy bilet będzie honorowany, czy też nie - najlepszym rozwiązaniem jest bycie ostrożnym.

ZŁOTA ZASADA: NIE DZWOŃ DO LINI LOTNICZYCH

Linie lotnicze nie są głupie. Wiedzą, że coś jest na rzeczy, kiedy 5000 osób kupuje praktycznie w jednym momencie bilet na odcinku, załóżmy Sztokholm - Nowy Jork, podczas gdy przeciętna dzienna sprzedaż na tej trasie wynosi ok. 15 biletów. Jednak dzwoniąc do nich możesz pozbawić się szansy na zakup bilet w takiej cenie. Kluczem jest jak najszybsze zarezerwowanie biletów na stronie OTA, nawet jeżeli nie jesteś pewien, że błąd będzie honorowany po zakupie.

Pamiętaj, błędy taryfowe, jeżeli będą honorowane, nie dadzą Ci możliwości zmiany daty lotu. Bądź pewien, że będziesz mógł polecieć w wybranych datach, jednak linie lotnicze nie pozwolą Ci na zmianę dat raz wystawionych biletów, nawet jeżeli ich polityka pozwala na taką zmianę w ciągu 48 godzin. Upewnij się, że wszystkie szczegóły są poprawne i kupuj tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że polecisz. Nawet po otrzymaniu eTicketów (biletów w formie elektronicznej) wstrzymaj się przynajmniej tydzień lub dwa (a im dłużej, tym lepiej) z rezerwacją noclegów, aplikacjami o wizy itd.

Ważne jest też, by płacić kartą kredytową, nawet jeśli wiąże się to z niewielką dopłatą za przeprowadzenie transakcji. A to dlatego, że płatności kartą kredytową odbywają się błyskawicznie i dlatego bilety opłacone kartą kredytową są wystawiane szybciej (i jest mniejsze prawdopodobieństwo, że nie będą honorowane!)

14 zasad dotyczących Error Fares

  1. Pod żadnym pozorem nie dzwoń do linii lotniczych. Pod żadnym!
  2. Nie kupuj jeżeli nie planujesz jechać
  3. Zawsze płać za bilety kartą kredytową (nawet jeżeli wiąże się to z opłatą transakcyjną)
  4. Bądź cierpliwy i nie bukuj niczego więcej (hoteli, samochodów, dolotów, wiz itp.)
  5. Śledź wątek, by być na bieżąco z informacjami od innych osób
  6. Nie zwracaj się do pracowników linii lotniczej w mediach społecznościowych
  7. Kontroluj swój bilet na Check my trip
  8. Pamiętaj error fares są błędami ludzkimi, a nie w prawie
  9. Pytaj twórców strony albo użytkowników, jeżeli masz pytania dotyczące danego wątku
  10. Błędy taryfowe wymagają od nas, by stale aktualizować informacje, dlatego nie zawsze będziemy w stanie pomóc Wam w konkretnym zapytaniu
  11. Nie polegajcie nigdy na przykładowych terminach podanych w wątku. Często inne daty również będą działały
  12. Jeżeli znalazłeś inne daty, trasy - podziel się z naszą społecznością poprzez Facebook albo formularz kontaktowy
  13. Nie publikuj informacji na temat swojego biletu z błędem taryfowym w mediach społecznościowych (zwłaszcza danych osobowych)
  14. Pamiętaj, że błędy taryfowe, to nie coś do czego ma się prawo - to po prostu łut szczęścia

Najczęściej zadawane pytania

  • Czy błędy taryfowe dotyczą również klasy biznes oraz pierwszej?

Błędy taryfowe dotyczą wszystkich klas (ekonomicznej, ekonomicznej premium, biznes oraz pierwszej). Jednak prawdopodobieństwo wystąpienia błędu taryfowego w klasie ekonomicznej jest znacznie większe. Z racji tego, że straty finansowe w tej klasie lotu są najniższe, takie bilety są też najczęściej honorowane. Na stronie WakacyjniPiraci.pl dzielimy się błędami taryfowymi w każdej klasie. Pamiętajcie, tylko że im wyższa klasa, tym dostępność biletów jest niższa.

  • Czy błąd obejmuje też lotnisko w ... (i tu nazwa miasta)?

Możliwe! Gdy znajdujemy błąd taryfowy - informujemy o tym w poście tak szybko, jak to możliwe, a potem na bieżąco go aktualizujemy. Odpowiedź na to pytanie brzmi zatem - spróbuj sam(a) i zobacz, czy działa! Jeśli tak - daj nam znać i poinformuj naszą społeczność.

Jako że błędy taryfowe nie są zaplanowane - często trzeba "brać co jest". Nawet jeśli oznacza to, że mieszkasz w Krakowie, a będziesz lecieć z Mediolanu. Jednak przy obecnej ilości i cenach tanich linii lotniczych i rozmaitych przewoźników - za bilet do miejsca wylotu masz szansę zapłacić niewiele, a oszczędność wynikająca z kupienia biletu przez błąd taryfowy i tak zrekompensuje wydatek na doloty kilkakrotnie.

  • Czy są też loty w ... (i tu nazwa miesiąca)?

Odpowiedź będzie podobna, jak ta powyżej - całkiem możliwe. Jednak "Twój" miesiąc może nie być dostępny w ramach błędu, dlatego będzie trzeba "brać co jest". Jako, że błędy taryfowe to często kwestia minut - nie zawsze udaje nam się napisać post z pełnym kompletem informacji. Czasami zatem podajemy tylko zakres miesięcy objętych błędem (np. loty od marca do sierpnia). W miarę możliwości dodajemy do posta konkretne terminy, co nie oznacza, że są to jedyne dostępne daty. Dlatego szukając lotu w porównywarce najlepiej rozszerzyć zakres dat o +/- 3 dni.

  • Jakie jest prawdopodobieństwo, że bilet z błędem taryfowym będzie honorowany?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, jednak prawdopodobieństwo zazwyczaj jest wysokie, zwłaszcza przy błędach obejmujących loty w klasie ekonomicznej. Wszystko sprowadza się do straty finansowej danej linii lotniczej. Jeżeli błąd wystąpił w taryfie ekonomicznej, to jest 99% prawdopodobieństwa, że będzie on honorowany w porównaniu z klasą biznes oraz pierwszą. To nie oznacza również, że linie lotnicze nie będą takich honorować. Wszystko sprowadza się do ceny sprzedaży, liczby wystawionych biletów, terminu oraz regionu. Linie lotnicze często też nie przejmują się swoim błędem taryfowym, czasami również nie odczują ogromnej straty, a czasem uznają to za fakt dobrej woli dla swoich klientów.

Więksi agenci (OTA) są mniej skorzy do anulowania biletów z własnej woli. Wystawiają bilety bardzo szybko i nie anulują ich dopóki nie zostaną zmuszeni do tego przez linie lotnicze. Zawsze rekomendujemy, by trzymać się agentów, których znajdziecie w naszej porównywarce podczas kupowania biletów z błędem taryfowym. W trosce o kilka złotych, które możecie stracić podczas zakupu biletów u tańszego pośrednika, możecie stracić możliwość odbycia lotu w niskiej cenie.

Najlepiej jednak, jeżeli jest taka możliwość, wybrać w naszej porównywarce stronę linii lotniczych zamiast OTA - wtedy szansa, że bilety będą honorowane, jest najwyższa.

Przy błędach dot. klasy biznes i pierwszej częściej zdarza się, że nie są one honorowane i bilety zostają anulowane, gdyż w takim przypadku straty linii lotniczych są o wiele większe. Ale oczywiście zdarzają się jak najbardziej honorowane błędy w wyższych klasach, więc warto próbować, bo zawsze może Ci się poszczęścić!

  • Dlaczego powinienem płacić za bilety kartą kredytową?

Rekomendujemy rezerwowanie biletów kartą kredytową, ponieważ podnosi to prawdopodobieństwo, że Twoja transakcja przebiegnie szybciej. Pozwoli to również na to, by w przypadku, gdy bilet nie będzie honorowany, szybciej odzyskać swoje środki. Ochrona prawna posiadaczy kart kredytowych jest dużo wyższa niż zwykłych debetowych, dlatego zawsze najlepiej jest dokonywać rezerwacji przy ich użyciu.

  • Jak mogę zarezerwować opublikowany błąd taryfowy

Generalnie linkujemy do naszej porównywarki lotów, która wskaże Wam, które OTA oferuje bilet najtaniej. Pamiętajcie - najtańszy nie zawsze znaczy najlepszy. Czasami mali agenci oferujący najniższe bilety nie honorują błędów taryfowych, dlatego też polecamy Wam kupowanie biletów u większych agentów.

  • Dlaczego przekierowujecie nas z polskiej strony do Waszych innych europejskich?

Głównym powodem jest fakt, że czasem tylko u nich znajdziecie agentów (OTA), u których dostępne są bilety z błędem, a których nie znajdziecie na polskim rynku. Jest to spowodowane tym, że dane ceny mogą być dostępne tylko w niektórych regionach, walutach. W WakacyjniPiraci.pl jesteśmy cały czas w kontakcie z naszą międzynarodową załogą i szeroką siecią stron i partnerów, by dostarczać Wam kompleksową ofertę taryf i dat. Z tego powodu czasami przekierowujemy Was do naszych regionalnych serwisów i regionalnych porównywarek cen. Może się zdarzyć tak, że będziecie potrzebowali przetłumaczyć stronę, by zrozumieć jej sens. Możecie to zrobić bardzo prosto korzystając z translatora Google lub przeglądarki Chrome.

  • Jak mogę przetłumaczyć stronę w obcym języku?

Gdy odwiedzasz nasze siostrzane serwisy, działające na rynku:

możesz w łatwy sposób ją przetłumaczyć korzystając z Google Translate. Inną wygodną metodą jest pobranie przeglądarki Google Chrome dla Twojego urządzenia, która pozwoli Ci na przetłumaczenie całej strony przy użyciu jednego przycisku.

  • Co się stanie, jeżeli mój bilet zostanie anulowany?

Z błędami taryfowymi bywa tak, że bywają anulowane. Zazwyczaj dzieje się to w ciągu 72 godzin. Jeżeli zostanie on anulowany, otrzymujesz pełną refundację wszystkich kosztów poniesionych w procesie rezerwacji (łącznie z opłatą za płatność kartą) z wyjątkiem różnic wynikających ze zmiany kursu walut, niezależnie od tego, czy płacisz kartą debetową czy kredytową. Kolejnym powodem, dla którego zalecamy Wam płatność kartą kredytową jest fakt, że otrzymacie zwrot szybciej. Z tego samego powodu polecamy Wam również wybranie w porównywarce lotów większych, znanych i dobrze ocenianych OTA lub strony linii lotniczych. Często informujemy, którą dokładnie opcję wybrać i polegamy przy tym na własnych doświadczeniach i opiniach o danym pośredniku.

Najczęściej jednak, jeśli bilety z błędem taryfowym są anulowane, dzieje się to bardzo szybko i bezpośrednio po zakupie, zanim jeszcze środki zostaną pobrane z Twojej karty. Wtedy zwyczajnie nie dzieje się nic - środki na Twojej karcie pozostają nienaruszone.

W razie, gdyby środki nie zostały zwrócone na kartę przez OTA - należy zwrócić się o zwrot do organizacji, której kartę płatniczą posiadasz (np. Visa, MasterCard).

  • Jak monitorować status biletu?

Status swojego biletu możecie sprawdzić bez konieczności logowania się na stronie linii lotniczych. Świetnym narzędziem do tego jest Check My Trip. Umożliwia on dostęp w czasie rzeczywistym do informacji o Twoim bilecie.

Pamiętaj: nigdy nie dziel się informacjami z tej strony z nikim.

  • Czy zdarzają się również błędy taryfowe dla hoteli oraz wypożyczania samochodów?

Błędy taryfowe nie dotyczą jedynie lotów, mogą się zdarzyć również w każdej innej transakcji, w tym m .in. w hotelach i wypożyczalniach samochodów. Możecie dostrzec duże zniżki dotyczące hoteli również na naszym blogu. Jednak jest ich dużo mniej, głównie dlatego, że większość czasu spędzamy na poszukiwaniu tanich lotów. Nie oznacza to wcale, że nie dzielimy się nimi. Wszystkie znajdziecie w sekcji hotele oraz różne.

Przykłady błędów


Błędów taryfowych szukajcie na naszej stronie pod tagiem Error Fare.

Najlepiej z pomocą WakacyjnychPiratów, bo nie ma gotowego przepisu, by znaleźć błąd taryfowy. A jeśli my takowy znajdziemy - natychmiast informujemy o tym w:

  • poście na blogu,
  • powiadomieniach w aplikacji,
  • newsletterze
  • i na Facebooku (patrz poniżej).

Gdy znajdujemy błąd taryfowy - klikamy i działamy jak najszybciej możemy - cała nasza załoga zostaje natychmiast postawiona na nogi, by jak najszybciej Cię o tym poinformować! Potem aktualizujemy taki post o nowe daty, lotniska wylotu i informujemy, jeśli błąd taryfowy się zakończy. Sprawdzaj też komentarze użytkowników pod postem na blogu i na Facebooku, gdyż możesz tam znaleźć dodatkowe informacje i szczegóły dotyczące danego błędu, otrzymania eTicketów itp.

Zapisz się do newslettera

Newsletter

Zapisując się do newslettera możesz mieć pewność, że otrzymasz informację o błędzie taryfowym bezpośrednio na swoją skrzynkę.

Profil WakacyjniPiraci.pl na Facebooku

Facebook

Świetnym rozwiązaniem by być na bieżąco jest polubienie naszego profilu WakacyjniPiraci na Facebooku. Możesz tam przeglądać wszystkie nasze propozycje, które publikujemy codziennie. Będziesz mieć gwarancję, że ilekroć opublikujemy error fare dowiesz się o nim jako pierwszy.

Profil Flightdeals na Facebooku

flightdeals

Wszystkie nasze propozycje tanich lotów ze wszystkich międzynarodowych stron umieszczamy na specjalnie dedykowanym w tym celu profilu Flightdeals. Znajdziecie tam wszystkie tanie loty oraz error fares z całej sieci WakacyjnychPiratów.

Pobierz naszą aplikację

Zainstaluj naszą aplikację na urządzenia mobilne, a będziesz otrzymywać powiadomienia o interesujących Cię ofertach. Aby ściągnąć aplikację na swoje urządzenie odwiedź App Store, Google Play lub Amazon. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji? Kliknij TUTAJ.

App StoreGoogle PlayAplikacja WakacyjniPiraci

Co myślisz?