Pin it

Koronawirus i podróże - wszystko, co powinniście wiedzieć

Strona jest aktualizowana na bieżąco, staramy się głównie informować o wydarzeniach, które dotyczą bezpośrednio polskich podróżnych. Zachęcamy do regularnych wizyt.

Macie nowe potwierdzone i przydatne informacje - dajcie znać na [email protected]!


Rezerwuj w najlepszych cenach i bez ryzyka! Sprawdź wszystkie nasze oferty z możliwością bezpłatnego anulowania lub zmiany!

bezpłatna rezygnacja z wycieczki

Wiadomości o koronawirusie docierają do nas zewsząd, w Polsce i wielu innych krajach tymczasowo zamknięte zostały granice.

Dla Polaków, którzy napotykają trudności lub mają pytania co do powrotu do Polski Ministerstwo Spraw Zagranicznych uruchomiło specjalny numer telefonu:
+48 22 523 8880

Linki w nazwach krajów prowadzą do aktualnych informacji nt. danego kraju na stronach polskiego MSZ:

  • Polska. Polska zamknęła granice przynajmniej do odwołania. Władze pomagały Polakom, którzy z tego powodu "utknęli" za granicami kraju. Więcej szczegółów TUTAJ.

    PLL LOT, Ryanair i Wizz Air zawiesiły wszystkie loty z Polski, PLL LOT - również loty krajowe. Za stroną rządową: Od niedzieli 15 marca Polska zamknęła granice naszego kraju dla cudzoziemców. Wszyscy polscy obywatele znajdujący się teraz poza granicami mogą wracać do Polski. Po przekroczeniu granicy każdy z nich zostanie zarejestrowany, a także przebadany. Zostanie również skierowany na obowiązkową 14-dniową kwarantannę domową. Wyjątkiem są m.in. kierowcy międzynarodowego transportu kołowego. Nie będą musieli oni odbywać kwarantanny. Zawieszone zostały międzynarodowe pasażerskie połączenia lotnicze i kolejowe, ale transport cargo działa. Towary wyjeżdżają i wjeżdżają do Polski bez zakłóceń.

    15 marca ruszył rządowy program #LotDoDomu polegający na uruchomieniu specjalnych rejsów PLL LOT mających na celu ułatwienie powrotu do kraju obywatelom przebywającym za granicą. Dodatkowe informacje mogliście znaleźć tutajDo kraju wpuszczone zostały samoloty czarterowe z Polakami. Obywatele będą mogli wrócić do Polski także transportem kołowym, czyli samochodami osobowymi, busami i autokarami. Wszystkie międzynarodowe pasażerskie połączenia lotnicze i kolejowe zostały zawieszone. Krajowe połączenia kolejowe działają nadal. 

    Nie wszyscy obcokrajowcy objęci zakazem wjazdu do Polski. Tymczasowy zakaz wjazdu do Polski dotyczy cudzoziemców. Część z nich nadal będzie mogła jednak przyjeżdżać do naszego kraju. Wśród nich są:
  1. małżonkowie obywateli polskich,
  2. dzieci obywateli polskich,
  3. osoby posiadające Kartę Polaka,
  4. osoby posiadające prawo stałego lub czasowego pobytu na terenie RP lub pozwolenie na pracę."

Weszło w życie rozporządzenie o wprowadzeniu stan zagrożenia epidemicznego - 20 szpitali w Polsce zostaje przekształconych w szpitale zakaźne - to kolejne działania Ministerstwa Zdrowia, które mają ograniczyć rozszerzanie się koronawirusa.

Od 4 maja działalność wznowiły hotele i miejsca noclegoowe (oczywiście z odpowiednimi obostrzeniami sanitarnymi), a także muzea, biblioteki i inne instytucje kulturalne.

Wybrane kraje z zakazem wjazdu dla obcokrajowców:

  • ArgentynaZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • BoliwiaZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • CzechyCzechy zamknęły granice od 14 marca 2020. Granice mogą przekraczać wyłącznie osoby zarejestrowane na pobyt stały lub czasowy. Czesi nie wpuszczają na razie do kraju cudzoziemców. Rząd czeski wprowadza też zakaz wyjazdu obywateli Czech poza granice kraju. 
  • IzraelZakazem wjazdu na terytorium Izraela i terytoria podlegające Palestyńskiej Władzy Narodowej zostali objęci wszyscy cudzoziemcy. Ograniczenie nie dotyczy osób będących jednocześnie obywatelami Izraela lub posiadaczami palestyńskich dokumentów tożsamości czy cudzoziemców posiadających stały pobyt w Izraelu lub na terytoriach palestyńskich. Takie osoby zostały objęte jednak obowiązkiem poddania się 14-dniowej kwarantannie. 
    Zamknięte zostały dla cudzoziemców lądowe przejścia graniczne: z Jordanią (Jordan River/Sheikh Hussein nieopodal Bet Sheam, Allenby/King Hussein Bridge niepodal Jerycha oraz Yitshak Rabin/Wadi Arraba nieopodal Ejlatu) i z Egiptem (Menachem Begin/Taba nieopodal Ejlatu).
  • Gwatemala. Zakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Indie wstrzymały wydawanie wiz dla obcokrajowców. Zakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Jordania. Zawieszenie lotów
  • Kolumbia. Zawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Malta: Zawieszenie lotów
  • NiemcyZakaz wjazdu dla obcokrajowców (z niewielkimi wyjątkami). Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju, a także osób przejeźdżających przez Niemcy tranzytem (jeśli nie mają innej możliwości). Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • NorwegiaZakaz wjazdu dla obcokrajowców (z niewielkimi wyjątkami). Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu lub zatrudnienia w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Nowa ZelandiaZawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Peru. Zawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • RosjaZawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców (z niewielkimi wyjątkami). Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Salwador. Zawieszenie lotów.
  • SingapurZakaz wjazdu dla obcokrajowców na krótkie pobyty. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju, kształcących się, przyjeżdzających na dłuższe pobyty (naukowe, biznwsowe itp.) - za okazaniem odpowiedniej dokumentacji. 
  • SłowacjaZawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • TurcjaZawieszenie części lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców z wielu krajów, w tym Polski. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • UkrainaZawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • USAZawieszenie części lotów międzynarodowychZakaz wjazdu dla obcokrajowców z wielu krajów, w tym z Polski. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Osoby z krajów objętych ograniczeniami, które z powodu swojego statusu mają jednak prawo wjazdu do kraju mogą przylecieć wyłącznie na następujące lotniska: Atlanta (ATL), Boston (BOS), Chicago (ORD), Dallas, (DFW), Detroit (DTW), Honolulu (HNL), Los Angeles (LAX), Miami (MIA), Nowy Jork (JFK lub EWR), San Francisco (SFO), Seattle (SEA) i do Waszyngtonu (IAD). Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Wenezuela. Zawieszenie lotów
  • WęgryZawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Wietnam. Zawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju i kilku innych niewielkich grup. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 
  • Włochy. Zawieszenie lotówZakaz wjazdu dla obcokrajowców. Ograniczenie nie dotyczy obywateli lub posiadaczy stałego pobytu w kraju. Wjeżdżające osoby są obejmowane obowiązkową kwarantanną. 

 

Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła koronawirusa pandemią.

Bez wątpienia epidemia COVID-19 wywołana wirusem SARS-CoV-2 stanowi realne zagrożenie, nie dajmy się jednak zwariować, to również ponad 600 tys. osób, które już powróciły do zdrowia

Koronawirus i podróże - co powinniście wiedzieć i gdzie szukać rzetelnych informacji

Przede wszystkim upewnijcie się, że Wasze informacje pochodzą ze źródeł godnych zaufania. Najbardziej aktualne i wiarygodne komunikaty dotyczące koronawirusa można znaleźć na stronach:

MSZ na swoim Twitterze na bieżąco postuje o najnowszych doniesieniach Kliknij, aby przejść na Twittera MSZ. Natomiast Ministerstwo Zdrowia uruchomiło specjalną infolinię: 800 190 590, gdzie 24h na dobę możecie zasięgnąć informacji.

Czy mogę odwołać swój wyjazd i oddać bilet lotniczy?

To chyba najbardziej frapujące Was pytanie. Oto, jakie znaleźliśmy informacje:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w komunikacie z 2 marca 2020 przypomina, że: 

  • "w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży
  • również linie lotnicze powinny monitorować obecną sytuację, tak aby nie narażać zdrowia pasażerów
  • w przypadku wątpliwości dotyczących swoich umów konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów"

O biurach podróży:

"W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta" – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

O lotach:

"Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów" - dodał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Biura podróży / Touroperatorzy

Oto informacje, które udało nam się na razie zgromadzić:

Travelplanet

Najbardziej znana w Polsce strona z ofertami wycieczek z biur podróży informuje, że w związku z zawieszeniem ruchu lotniczego i przywróceniem granic touroperatorzy odwołują lub zawieszają imprezy turystyczne. Szczegółowe informacje, o tym do kiedy wyjazdy zostały zawieszone lub odwołane w przypadku organizatorów, znajdziecie TUTAJ

Ze wszystkimi Klientami, których dotyczy zaistniała sytuacja kontaktują się konsultanci Travelplanet. Klientów posiadających rezerwację w najbliższych dniach prosi się o kontakt mailowy pod adresem: [email protected] w celu ustalenia dalszych kroków. 

Przygotowano również platformę informacyjną wraz z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania

Jeśli chodzi o przyszłe, jeszcze niedokonane rezerwacje, zanim podejmiecie ostateczną decyzję warto zajrzeć do umowy, a dokładnie do zapisów dotyczących kosztów anulacji. Różnią się one zależnie od organizatora i wycieczki, ale wielu touroperatorów wprowadziło w tym momencie możliwość bezpłatnego anulowania do określonej liczby dni przed podróżą. Ponadto w momencie rezerwacji istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia podróży oraz kosztów rezygnacji.

Infolinia Travelplanet:

  • nr tel.: 71 771 76 19
  • Pn-Pt: 8:00-23:00 So-Nd: 9:00-23:00
  • wg stawki operatora

 

Ministerstwo Rozwoju - epidemia a rezygnacja z wycieczki

"Podróżny może bezkosztowo odstąpić od umowy dot. udziału w imprezie turystycznej, gdy np.: w miejscu, do którego się wybiera odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, w związku z czym loty do tego miejsca zostały odwołane, a stanowiły one istotny element imprezy turystycznej. Bezkosztowe odstąpienie od umowy to otrzymanie 100% zwrotu wpłat, ale bez dodatkowego odszkodowania.

Zwrot poniesionych wpłat można otrzymać też wtedy, gdy podstawowym elementem imprezy turystycznej jest udział w wydarzeniu kulturalnym (np. wizyta w muzeum) czy imprezie sportowej (np. meczu piłkarskim), które zostały odwołane z powodu odnotowanych przypadków zarażenia koronawirusem. Podróżny nie może natomiast bezkosztowo odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej wyłącznie z powodu przypadków zarażenia koronawirusem stwierdzonych w miejscu, do którego się wybierał."Pełny tekst TUTAJ.

 

Stanowisko PIT - rezygnacja z wycieczki i odstąpienie od umowy

Polska Izba Turystyki przedstawiła członkom stanowisko w/s warunków rezygnacji z imprezy i odstąpienia od umowy o imprezę przez podróżnego i zakresu obowiązków organizatora w przypadku zarządzenia kwarantanny podróżnych z powodu koronawirusa. PIT zastrzega, że informacja nie stanowi obowiązującej interpretacji prawa.

Pełny tekst TUTAJ.

W nawiązaniu do art. 47 ust. 4 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych) PIT stwierdza: „ogłoszony przez właściwe władze stan epidemii wirusa COVID-19 na określonym terenie pozwala uznać, że mamy do czynienia z nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami (NNO) stanowiącymi podstawę rezygnacji przez podróżnego z imprezy np. ustawy (i do zwrotu pieniędzy przez organizatora).” Art. 47 nie musi koniecznie obejmować całego kraju: „Art. 47 ust. 4 nie znajdzie zastosowania (nie będzie mógł stanowić podstawy do odstąpienia od umowy), jeżeli np. NNO wystąpi w kraju, w którym odbywa się impreza, ale nie będzie miał wpływu na realizację imprezy z uwagi np. na odległość między miejscem wystąpienia a hotelem i ze względu na stacjonarny charakter imprezy, w ramach której nie są organizowane wycieczki”.

PIT odnosi się też do sytuacji, gdy rezygnuje z imprezy z dużym wyprzedzeniem, np. w marcu chce odwołać wyjazd, który ma odbyć się latem, "gdy w momencie rezygnacji nic pewnego nie da się powiedzieć o występowaniu NNO w miejscu docelowym lub w jego najbliższym sąsiedztwie". Izba stwierdza, że w takiej sytuacji nie należy mu się zwrot pieniędzy.

Organizator nie płaci również za kwarantannę. Ta sytuacja jest nadal niejasna i będzie rozpatrywana indywidualnie. Natomiast wg PIT kosztami przymusowego pobytu turysty w hotelu nie powinien być obarczany ani organizator ani podróżujący: „Powinien je pokryć ten, kto zarządził kwarantannę." Izba zwraca jednak uwagę, że brak obowiązku pokrycia kosztów kwarantanny po stronie organizatora nie powinien prowadzić do tego, iż podróżujący będą zostawieni sami sobie, bez jakiejkolwiek pomocy ze strony organizatora.”

Odwołanie wycieczek u biur podróży

TUI: Wszystkie aktualne informacje znajdziecie na oficjalnej stronie TUTAJ. Ze wszystkimi klientami, których dotyczą zmiany, biuro będzie się kontaktować mailowo, sms-owo i telefonicznie. Operator prosi o oczekiwanie kontaktu z jego strony.

Rainbow: Wszystkie aktualne informacje znajdziecie na oficjalnej stronie. Biuro będzie kontaktować się z klientami w celu zaproponowania rozwiązań przygotowanych w odpowiedzi na sugestie w związku z zaistniałą sytuacją. W pierwszej kolejności biuro skontaktuje się z podróżnymi, których wylot miał się odbyć w najbliższych terminach. Biuro w razie potrzeby prosi o kontakt emailowy lub przez call center i cierpliwość.

ITAKA: Wszystkie aktualne informacje znajdziecie na oficjalnej stronie. Biuro powiadomiło klientów, a w razie potrzeby prosi o kontakt z biurami sprzedaży.

Koronawirus
Pin it

Tradycyjne linie lotnicze

Wiele linii lotniczych, które zawiesiły loty do Chin, m.in. LOT, British Airways, Finnair czy Air China, zezwoliło na anulowanie biletów ze zwrotem kosztów lub zmianę daty podróży. 

PLL LOT

PLL LOT daje 4 różne możliwości (szczegóły TUTAJ), jeśli chodzi o postępowanie w przypadku odwołanych lotów, zezwala m.in. na zwrot zapłaconej kwoty.

LOT wprowadził też bezpłatną możliwość zmiany daty podróży. Oferta dotyczy biletów kupionych przed 31 sierpnia, ważnych na podróże do 31 grudnia 2020. Macie możliwość dokonania bezpłatnej zmiany daty wylotu na loty do 31 grudnia 2020 (liczy się data powrotu), pod warunkiem zachowania tej samej trasy i klasy rezerwacyjnej. Pasażer może zawiesić swój już zakupiony bilet i podać nową datę podroży do 31 sierpnia. Opłaty za zmianę rezerwacji są zniesione, darmowa zmiana jest możliwa także w przypadku niestawienia przez pasażera na rejsie (no-show). Bezpłatnie możliwa jest tylko jednorazowa zmiana. Zmiana trasy nie jest możliwa. 

Pełne informacje na temat aktualnej sytuacji i zmian terminów lotów znajdziecie na stronie PLL LOT.

Lufthansa / Swiss / Austrian

Niemiecka grupa linii lotniczych Lufthansa (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Air Dolomiti) również daje kilka możliwości, jeśli chodzi o procedury w przypadku odwołanych lotów, włączając w to zwrot kosztów. Więcej szczegółów TUTAJ. Natomiast TUTAJ znajdziecie aktualne informacje dot. aktualności w Grupie Lufthansa.

KLM / Air France

Air France i KLM wprowadziły możliwość dokonywania bezpłatnych zmian. Więcej informacji na stronie KLM i Air France.

Qatar Airways

Qatar daje kilka możliwości, jeśli chodzi o postępowanie w przypadku odwołanych lotów, zezwala m.in. na zwrot zapłaconej kwoty. Pełne informacje na temat aktualnej sytuacji i zmian terminów lotów znajdziecie na oficjalnej stronie TUTAJ.

Linie te dodatkowo wprowadziły program Podróżuj bez obawPasażerowie, którzy mają już zarezerwowaną podróż lub zamierzają dokonać rezerwacji do 30 września 2020, do 3 dni przed wylotem uzyskają możliwość bezpłatnej zmiany daty podróży lub wymiany na voucher podróżny do wykorzystania na przyszłe podróże.

Emirates

Już zakupione, ale niewykorzystane z powodu odwołania lotu bilety zachowują ważność przez 24 miesiące. Szczegóły TUTAJ. Pasażerowie z już zakupionymi biletami,którzy zostali dotknięci skutkami sytuacji związanej z COVID-19, mogą wystąpić o bezpłatną zmianę rezerwacji w okresie ważności biletu (może wystąpić różnica w obowiązujących taryfach) lub otrzymać voucher podróżny na wartość biletu z terminem ważności 12 miesięcy od daty wystawienia. Więcej informacji oraz szczegółowe kryteria zwrotu na stronie linii Emirates.

British Airways

Tak jak i inne linie, również u British Airways macie możliwość przebukowania biletów na inny termin lub ewentualnego zwrotu pieniędzy. Więcej szczegółów na stronie British Airways.

Pozostałe klasyczne linie lotnicze

Poniżej znajdziecie również linki do pozostałych tradycyjnych linii lotniczych dot. aktualnej informacji o zawieszeniu i ograniczeniu lotów, zwrotu pieniędzy lub możliwości przebukowania biletów na inny termin.

Więcej informacji o aktualnych zmianach

Informacje pochodzące od IATA (International Air Transport Association = Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) znajdziecie TUTAJ.

Tanie linie lotnicze

Poniżej informacje o procedurach i polityce dot. koronowirusa w tanich liniach lotniczych: 

Ryanair

 

Niskobudżetowe linie Ryanair podają do wiadomości na swojej stronie, że jeśli lot został odwołany, macie możliwość zażądania zwrotu pieniędzy, zmiany rezerwacji lub zmiany trasy podróży.

Wizz Air

Wg komunikatu na stronie przewoźnika:

  • przewoźnik wprowadził automatyczny proces zwrotu 120% wartości rezerwacji na konta WIZZ dla klientów indywidualnych na loty odwołane z powodu koronawirusa. Kwota może zostać zużyta w ciągu 24 miesięcy na zakup dowolnych produktów i usług Wizz Air.
  • można wybrać też opcję zwrotu 100% wpłaconej kwoty na konto bankowe lub kartę kredytową - otrzymacie niezbędne informacje w osobnym e-mailu. Zwrot pieniędzy potrwa oczywiście dłużej niż przelanie środków na konto WIZZ.

Osoby, które zakupiły bilety przez pośredników / agencje turystyczne powinny skontaktować się z firmami, u których dokonały zakupu.

Flybe

Ogłoszono wstrzymanie wszystkich operacji brytyjskiej linii lotniczej Flybe. Informacja o bankructwie Flybe została potwierdzona 5 marca 2020 nad ranem, ale o bardzo złym stanie firmy wiadomo było już od dłuższego czasu. Zarząd Flybe nie zdołał przekonać brytyjskiego rządu do przyznania linii lotniczej kredytu ratunkowego w wysokości 100 mln funtów, a koronawirus mocno przyczynił się do zmniejszenia popytu loty oferowane przez przewoźnika.

Scoot

Singapurska tania linia ogłosiła, że pasażerowie, którzy posiadają bilety na loty odwołane z powodu koronawirusa mają prawo do:

  • otrzymania voucheru o wartości 120% pierwotnej rezerwacji. Voucher jest ważny przez 12 miesięcy na dowolny lot z siatki Scoota.
  • można wybrać też opcję zwrotu 100% wpłaconej kwoty. Czas oczekiwania wyniesie do 14 tygodni. 

Osoby, które zakupiły bilety przez pośredników / agencje turystyczne powinny skontaktować się z firmami, u których dokonały zakupu.

Więcej informacji na stronie przewoźnika.

Na nowe rezerwacje (szczegóły TUTAJ) przewoźnik oferuje w razie potrzeby możliwość jednokrotnej zmiany terminu lotu.

easyJet

easyJet poinformował pasażerów,że wszystkie opłaty za zmianę istniejących i przyszłych rezerwacji będą od teraz bezpłatne do odwołania. Pełny tekst oświadczenia TUTAJ. Obecnie za wszystkie odwołane z powodu wirusa loty można otrzymać zwrot środków lub bezpłatnie wybrać inny lot (informacje TUTAJ).   

 

easyjet zmiana rezerwacji opłatyPin it

Transport naziemny

PKP Intercity

PKP Intercity poinformowało o odwołaniu wszystkich swoich pociągów w relacjach międzynarodowych. Część pociągów PKP zostaje zawieszona w całej relacji, część będzie kursowała w skróconych relacjach - tylko na odcinkach krajowych. Szczegóły na stronieintercity.pl.

Zwroty należności za przejazdy w relacjach międzynarodowych będą dokonywane w pełnej wysokości, bez potrącenia odstępnego. Zasady zwrotu niewykorzystanych biletów znajdziecie tutaj.

W przypadku dodatkowych pytań, poniżej znajdziecie numery na Infolinię PKP Intercity:

  • dla abonentów sieci stacjonarnych i komórkowych: 703 200 200
  • dla abonentów sieci zagranicznych: +48 22 391 97 57
  • na czas obowiązywania wprowadzonego w Polsce stanu epidemii PKP Intercity udostępniła dla klientów dodatkowy stacjonarny numer telefonu: 61 634 29 93

Flixbus

FlixBuszawiesił praktycznie wszystkie połączenia w Polsce i międzynarodowe za wyjątkiem wybranych kursów na trasie Szczecin – Berlin. Zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami dotyczącymi limitu dopuszczonych do przewozu pasażerów, dostępna do rezerwacji jest wyłącznie połowa miejsc. Pasażerowie mogą zajmować tylko wyznaczone miejsca z zachowaniem odległości od pozostałych. Całkowicie wyłączony z możliwości zajmowania miejsc pozostaje pierwszy rząd siedzeń. W każdej chwili istnieje możliwość anulowania kursu tutaj.

Połączenia, które można obecnie rezerwować na stronie FlixBus działają zgodnie z obowiązującym rozkładem. O wszelkich zmianach czy opóźnieniach pasażerowie są na bieżąco informowani.

Serwisy noclegowe / hotelowe

Oto co znaleźliśmy na temat odwoływania zarezerwowanych już noclegów: 

Koronawirus
Pin it

Booking.com

W związku z zagrożeniem koronawirusem Booking.com początkowo wprowadził specjalne procedury, które umożliwiały bezpłatne anulowanie rezerwacji noclegów. Od 6 kwietnia Booking.com zrezygnował jednak ze stosowania procedur okoliczności nadzwyczajnych. Aktualne informacje znajdziecieTUTAJ.

W przypadku wątpliwości możecie skontaktować się z infolinią Booking.com w języku polskim pod numerem: +48 22 30 60 855.

Triverna

Serwis hotelowy Triverna informuje, że w związku z zagrożeniem koronawirusem pracownicy serwisu Triverna ciągle monitorują sytuację w branży hotelarskiej w całej Polsce, właściwe komunikaty Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Decyzje dotyczące rezerwacji podejmowane są na bieżąco na podstawie sytuacji w danym rejonie i zgodnie z procedurami określanymi przez upoważnione instytucje. Triverna stara się dostosowywać do aktualnej dynamicznej sytuacji na bieżąco, dlatego prosi o wyrozumiałość i cierpliwość, jednocześnie wyjaśniając, że pracownicy Triverny nie mają możliwości wprowadzenia zmian w istniejących rezerwacjach, gdyż stroną umowy jest hotel i to właśnie hotele są podmiotami właściwymi do podejmowania ustaleń dotyczących zarezerwowanego pobytu. 

mieszkanie
Pin it

Airbnb

Serwis noclegowy Airbnb stworzył specjalną stronę informacyjną dla swoich użytkowników oraz partnerów. Rezerwacje dotknięte sytuacją związaną z koronawirusem postanowiono objąć polityką okoliczności wyjątkowych.

Obecnie oferuje gościom pełny zwrot kosztów, a gospodarzom możliwość bezpłatnego anulowania rezerwacji dokonanych najpóźniej 14 marca.

Co się dzieje, kiedy rezerwacja spełniająca warunki okoliczności wyjątkowych zostaje anulowana?

  • Gość otrzyma pełny zwrot (w tym wszystkie opłaty)
  • Gospodarze nie poniosą żadnych opłat za anulowanie
  • Airbnb zwróci wszystkie opłaty
  • Gospodarze mogą zaakceptować nowe rezerwacje na te daty
  • Anulowanie nie będzie miało wpływu na status Superhost"

Więcej szczegółów i dane kontaktowe znajdziecie TUTAJ. 

Inni dostawcy usług turystycznych

Tutaj sytuacja ma się następująco:

GetYourGuide

W serwisie oferującym wycieczki, bilety wstępu do muzeów i innych obiektów czy bilety na rozmaite wydarzenia polityka jest obecnie następująca:

  • w przypadku, gdy klient odwołuje udział w atrakcji więcej niż 24 godz przed jej rozpoczęciem otrzyma zwrot pełnej kwoty lub voucher do wykorzystania w serwisie powiększony o 10% kwoty zakupu
  • przy odwołaniu udziału w atrakcji na krócej niż 24 godz przed jej rozpoczęciem klient otrzyma kupon na pełną kwotę do wykorzystania w serwisie
  • z klientami z rezerwacjami do obiektów, które zostały zamknięte w ramach prewencji skonktatują się pracownicy GetYourGuide. Osoby te również otrzymają zwrot pełnej kwoty lub voucher do wykorzystania w serwisie powiększony o 10% kwoty zakupu

Więcej szczegółów na stronie serwisu.

Parki Disneya

Wszystkie parki Disneya na całym świecie zostają zamknięte do odwołania. Parki Disnyland i Disney World to

  • Walt Disney World Resort, FL
  • Disneyland Resort, CA
  • Disney Cruise Line Aulani Resort, Hawaiʻi
  • Disney Vacation Club
  • Adventures by Disney
  • Disneyland Paris
  • Tokyo Disney Resort
  • Hong Kong Disneyland Resort
  • Shanghai Disney Resort

Aktualne informacje o każdym parku znajdziecie na oficjalnej stronie Disney TUTAJ.

Co dotychczas napisaliśmy o sytuacji związanej z koronawirusem:


Mapa zasięgu koronawirusa

Interaktywną i aktualizowaną na bieżąco światową mapę koronawirusa, liczby wyzdrowień i innych statystyk możecie zobaczyć TUTAJ.


Czym jest koronawirus i jakie są symptomy?

Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Największe zagrożenie, łącznie z ryzykiem śmierci, stanowi on dla osób starszychprzewlekle chorych i z obniżoną odpornością. Zgodnie z informacją na stronie Ministerstwa Zdrowia do zgonów dochodzi u 2-3% osób chorych, a ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok.15-20% osób zakażonych.

Najczęstsze objawy zarażenia wirusem SARS-Cov-2 to:

  • gorączka

  • kaszel

  • duszności

  • bóle mięśni

  • ogólne zmęczenie

Jak zapobiegać zarażeniu?

  • Często myj ręce używając mydła i wody, a jeśli nie masz do nich dostępu, używaj płynów/żeli na bazie alkoholu (min. 60%)
  • Podczas kaszlu i kichania zakryj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, którą od razu wyrzuć do kosza
  • Zachowaj co najmniej 1,5 metra odległości między sobą a innymi ludźmi, szczególnie tymi, którzy kaszlą, kichają i mają gorączkę
  • Unikaj dotykania oczu, nosa i ust
  • Jeśli masz gorączkę, kaszel, trudności w oddychaniu, zasięgnij pomocy medycznej zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie tutaj
  • Pamiętaj, że stosowanie samej maseczki nie powoduje powstrzymania infekcji i powinno być połączone ze stosowaniem innych środków zapobiegawczych

Mity na temat koronawirusa

Na koniec sprawdźcie rozpowszechnione błędne informacje na temat koronawirusa: