





Po wielu miesiącach stagnacji wreszcie coś się ruszyło w sprawie przepisów dotyczących przewożenia płynów w bagażu podręcznym na europejskich lotniskach. Widać światełko na horyzoncie 🧴✈️
Po udaremnionej próbie zamachu z użyciem płynnych materiałów wybuchowych w 2006 roku w Europie (i wielu innych krajach świata) wprowadzono ograniczenia: tylko pojemniki do 100 ml, wszystkie razem w jednym przezroczystym litrowym woreczku.
Jak pewnie pamiętacie, w 2023 i 2024 roku niektóre lotniska zaczęły testowo łagodzić te zasady – dzięki nowoczesnym skanerom CT możliwe było przewożenie większych pojemników, bez konieczności wyciągania ich przed kontrolą. Ale latem 2024 znowu cofnięto zmiany. Okazało się, że nowe urządzenia nie są wciąż tak wiarygodne, jak zakładano. Trzeba było poprawić algorytmy i dopracować działanie systemów. Od września 2024 znowu obowiązywało ograniczenie do 100 ml w całej Europie.
Od czerwca 2025 mamy nowe informacje: ECAC (Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego) zatwierdziła rozwiązanie, które pozwala wrócić do łagodniejszych zasad. Obecnie dopuszczone zostało jedno konkretne urządzenie – HI-SCAN 6040 CTiX firmy Smiths Detection.
Tam, gdzie właśnie ten model jest zainstalowany i zatwierdzony do użytku, możecie mieć w bagażu podręcznym płyny, aerozole i żele w pojemnikach do 2 litrów. Pozostali producenci i modele wciąż oczekują na decyzję UE lub zatwierdzenie. W związku z tym osoby kontrolowane na punktach kontroli bezpieczeństwa bez tej technologii będą musiały na razie przestrzegać limitu 100 ml. Przejście będzie wdrażane etapami i nierównomiernie, w zależności od lotniska i stanowiska kontroli.
Kraków (KRK) – w pełni zmodernizowane
Poznań (POZ) – skanery aktywne; wdrożenie we wszystkich punktach kontroli prawie zakończone
Mediolan-Linate (LIN) - w pełni zmodernizowane
Mediolan-Malpensa (MXP) - Terminal 1 stosuje wyłącznie opcję 2L; terminal 2 nadal ma 2 opcje
Rzym-Fiumicino (FCO) - w pełni zmodernizowane
Bolonia (BLQ) - w pełni zmodernizowane
Turyn (TRN) - na razie tylko w linii fast track
⚠️ Uwaga: tylko na tych stanowiskach kontroli, gdzie faktycznie zainstalowano zatwierdzone skanery Smiths Detection. Na pozostałych wciąż obowiązuje limit 100 ml. Może być to nieco mylące, ale w wymienionych portach lotniczych większość punktów kontroli powinna być już wyposażona w odpowiedni sprzęt.
Malta (MLA) – w pełni zmodernizowane
Birmingham (BHX) – w pełni zmodernizowane
Edynburg (EDI) – w pełni zmodernizowane
Dublin (DUB) – w pełni zmodernizowane
Wilno (VNO) – w pełni zmodernizowane
Kowno (KUN) – w pełni zmodernizowane
Frankfurt (FRA) – kilka punktów kontrolnych jest wyposażonych w skanery CT; niektóre pasy pozwalają na 2 litry, ale wdrażanie jest w toku
Cluj Napoca (CLJ) - w pełni zmodernizowane
Praga (PRG T2) - w pełni zmodernizowane
Billund (BLL) — w pełni zmodernizowane
Co to oznacza dla Piratów w podróży?
Możecie zabrać ze sobą pełnowymiarowe kosmetyki i butelki z wodą — nie musicie kupować pojemników o pojemności 100 ml.
Laptopy, tablety i aparaty fotograficzne mogą pozostać w torbie.
Spodziewajcie się krótszych kolejek i sprawniejszych kontroli bezpieczeństwa.


Używamy plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania, dostarczać spersonalizowane treści i analizować nasz ruch. Klikając „Akceptuj wszystko”, zgadzasz się na to i wyrażasz zgodę na udostępnianie tych informacji stronom trzecim oraz na przetwarzanie Twoich danych w USA. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj tu: .
W każdej chwili możesz dostosować swoje preferencje. Jeśli odmówisz, będziemy używać tylko niezbędnych plików cookie i niestety nie będziesz otrzymywać żadnych spersonalizowanych treści.