WakacyjniPiraci
Profile
Impressions and Other Assets/psb_background_picture
Znajdź i zarezerwuj wymarzone wakacjeZarezerwuj hotel, loty i więcej
Znajdź i zarezerwuj wymarzone wakacje
Lot & HotelWczasyNartySamochody
Kierunek
-

Oferty wybrane przez załogę Piratów

Daj się zainspirować

Najnowsze oferty znalezione przez naszych ekspertów
WakacyjniPiraci
Profile
WakacyjniPiraci

Oferty wybrane przez załogę Piratów

Daj się zainspirować

Najnowsze oferty znalezione przez naszych ekspertów
Lockheed Ring Wing

Lockheed Ring Wing ✈️: Samolot o okrągłych skrzydłach 🪽, który nigdy nie wystartował 😮

Wyobraźcie sobie samolot ze skrzydłami tak niekonwencjonalnymi, że tworzą one pełny okrąg wokół kadłuba 🛞. Tak, dobrze czytacie - okrągłe skrzydło 🪽, a dokładniej "skrzydło pierścieniowe". To nie jest pomysł z filmu science-fiction; to rzeczywisty projekt firmy Lockheed.

Choć samolot ten nigdy nie wzbił się w powietrze, idea stojąca za jego powstaniem od lat fascynuje entuzjastów lotnictwa. Opowiadamy Wam o nim, jego pierścieniowym skrzydle, jego powstaniu, i o tym, dlaczego nigdy nie wystartował.

Opublikował/a
Lady Mermaid Blue·10.09.2023
Udostępnij

Koncepcja samolotu z pierścieniowym skrzydłem nie jest całkowicie nowa; jej początki sięgają początków lotnictwa. Francuzi byli jednymi z pierwszych, którzy eksperymentowali z takimi konstrukcjami. Jednym z najwcześniejszych przykładów był samolot Bell Riot, który miał dwa pierścieniowe skrzydła zamontowane w tandemie.

Późniejsze wersje - Canard 4, były jeszcze bardziej zaawansowane. Niestety, Bell Riot został uszkodzony nie do naprawienia podczas początkowych testów.

Lockheed z pierścieniowym skrzydłem miał być pokaźnym samolotem o długości 52 metrów i obwodzie skrzydła wynoszącym 7,4 metra. Skrzydło miało łączyć się z kadłubem w połowie jego długości i odchylać się o 27 stopni do tyłu, aby połączyć się z ogonem, osiągając całkowitą wysokość do 23 metrow.

Jednym z najbardziej intrygujących aspektów tego projektu był jego potencjał w zakresie oszczędności paliwa. Samolot mógł pomieścić do 120 pasażerów i szczególnie dobrze nadawał się na krótkie trasy, które nie wymagały dużych wysokości.

Konstrukcja skrzydła pierścieniowego oferuje wyjątkowe zalety aerodynamiczne. Ponieważ nie ma konwencjonalnych końcówek skrzydeł, wiry na końcówkach skrzydeł i powodowane przez nie podmuchy są zminimalizowane. Powoduje to, że skrzydło generuje większą siłę nośną, co pozwala na krótsze pasy startowe, mniejsze zużycie paliwa i minimalny wpływ bocznego wiatru.

Pomimo swojej innowacyjnej konstrukcji i potencjalnych zalet, samolot ten napotkał kilka wyzwań, które sprawiły, że został uziemiony. Jednym z głównych problemów był zwiększony opór pasożytniczy (interferencyjny + kształtu + tarcia), który zasadniczo niwelował oszczędności paliwa uzyskane dzięki zwiększonej sile nośnej. Projekt wymagał również skrupulatnej inżynierii, aby uniknąć problemów aerodynamicznych.

Co więcej, koncepcja skrzydła pierścieniowego nie była tak dobrze zrozumiana i dojrzała jak konwencjonalne projekty samolotów, co czyniło ją bardziej ryzykownym i kosztownym przedsięwzięciem. Finansowanie stało się poważną przeszkodą, ponieważ inwestorzy wahali się, czy wesprzeć projekt z tak wieloma niewiadomymi.

Samolot z pierścieniowym skrzydłem Lockheeda pozostaje intrygującym rozdziałem w historii lotnictwa. Chociaż nigdy nie wzbił się w powietrze, jego unikalne podejście do rozwiązywania niektórych z długotrwałych wyzwań lotnictwa sprawia, że jest przedmiotem ciągłego zainteresowania. Kto wie?

Wraz z postępem technologicznym i aerodynamicznym, być może pewnego dnia zobaczymy samolot z okrągłym skrzydłem szybujący nad nami. Do tego czasu pozostaje to fascynującym "co by było gdyby" w świecie lotnictwa.

Zgłoś wątpliwości prawne

Cenimy Twoją prywatność

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania, dostarczać spersonalizowane treści i analizować nasz ruch. Klikając „Akceptuj wszystko”, zgadzasz się na to i wyrażasz zgodę na udostępnianie tych informacji stronom trzecim oraz na przetwarzanie Twoich danych w USA. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj tu: .

W każdej chwili możesz dostosować swoje preferencje. Jeśli odmówisz, będziemy używać tylko niezbędnych plików cookie i niestety nie będziesz otrzymywać żadnych spersonalizowanych treści. By odmówić .