Używamy plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania, dostarczać spersonalizowane treści i analizować nasz ruch. Klikając „Akceptuj wszystko”, zgadzasz się na to i wyrażasz zgodę na udostępnianie tych informacji stronom trzecim oraz na przetwarzanie Twoich danych w USA. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj tu: .
W każdej chwili możesz dostosować swoje preferencje. Jeśli odmówisz, będziemy używać tylko niezbędnych plików cookie i niestety nie będziesz otrzymywać żadnych spersonalizowanych treści. By odmówić .
Od kilku tygodni toczą się negocjacje dot. wysokości i regulaminu wynagrodzeń, bezpieczeństwa i regulaminu pracy pomiędzy kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej a przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL).
Czarny scenariusz przewiduje, że z końcem kwietnia odejdzie z PAŻP nawet 80% kontrolerów ruchu lotniczego z lotniska Warszawa-Chopin oraz kontrolerów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej nad całą Polską. Jeśli tak się stanie - od niedzieli 1 maja zatrudnionych w całej PAŻP będzie o 30% mniej kontrolerów niż w marcu 2022.
W poniedziałek 25 kwietnia 2022 wieczorem opublikowane zostało rozporządzenie rządu "w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym".
Rozporządzenie informuje "w celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA (terminal control area) Warszawa (rejon, w którym znajduje się również podwarszawskie lotnisko Modlin) pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina".
W praktyce oznacza to, że ok. 2/3 lotów z Warszawy-Chopin i Warszawy-Modlin może się od 1 maja 2022 nie odbyć.
Operacje lotnicze mogą być wykonywane między godz. 09:30 i 17:00 “pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”. "Przylot samolotu, który zamierza odlecieć w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godz. 15:45".
Wprowadzono pierwszeństwo dla niektórych kierunków – operacje lotnicze są wykonywane z i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:
1) Londyn – Heathrow (EGLL)
2) Londyn – Luton (EGGW)
3) Londyn – Stansted (EGSS)
4) Frankfurt (EDDF)
5) Nowy Jork (KJFK)
6) Chicago (KORD)
7) Paryż (LFPG)
8) Bruksela (EBBR)
9) Stambuł (LTFM)
10) Rzym (LIRF)
11) Amsterdam (EHAM)
12) Toronto (CYYZ)
13) Dubaj (OMDB)
14) Incheon (RKSI)
15) Monachium (EDDM)
16) Rzeszów (EPRZ)
17) Wiedeń (LOWW)
18) Tel Awiw (LLBG)
19) Oslo (ENGM)
20) Zurich (LSZH)
21) Dublin (EIDW)
22) Kopenhaga (EKCH)
23) Budapeszt (LHBP)
24) Wilno (EYVI)
25) Praga (LKPR)
26) Bukareszt (LROP)
27) Düsseldorf (EDDL)
28) Barcelona (LEBL)
29) Lizbona (LPPT)
30) Tbilisi (UGTB)
31) Berlin (EDDB)
32) Szczecin-Goleniów (EPSC)
Ograniczeniu ulegnie również ilość lotów dla każdego kierunku. "W przypadku operacji lotniczych na trasach z i na lotniska, o których mowa powyżej - dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021".