Serwis Booking.com otrzymał rekordową karę w wysokości 413 mln EUR (ponad miliard siedemset milionów złotych). Kara została nałożona przez hiszpańską Komisję ds. Rynków i Konkurencji (CNMC) za „nadużywanie pozycji dominującej” w ciągu ostatnich pięciu lat. To najwyższa grzywna, jaką kiedykolwiek nałożyła hiszpańska Komisja.
Internetowy gigant i jedna z najpopularniejszych stron do rezerwacji noclegów oskarżony został o nieuczciwe praktyki handlowe. Mają one polegać m.in. na uniemożliwianiu gospodarzom wynajmowania pokoi za kwoty mniejsze niż ustalone w serwisie.
W Hiszpanii od lat istniał konflikt pomiędzy hotelarzami i Bookingiem. Umowa z platformą zawierała klauzulę, wg której hotele nie miały prawa wynajmować przez swoją stronę pokoi taniej, niż ceny ich obiektów na Bookingu. Booking oskarżono również o brak przejrzystości, jeśli chodzi o informacje o zasadach subskrypcji Preferente, Preferente Plus i Genius. Mają one podnosić pozycję hoteli w rankingu Booking poprzez zapłacenie firmie wyższej prowizji lub oferowanie zniżek na najczęściej wynajmowane lub najtańsze pokoje w obiekcie.
„Praktyki te dotknęły hotele w Hiszpanii i inne internetowe agencje turystyczne, które konkurują z serwisem. Poprzez lepsze pozycjonowanie hoteli z większą liczbą rezerwacji na Booking.com uniemożliwiono innym agencjom internetowym wejście na rynek lub ekspansję” – stwierdziła CNMC w oświadczeniu. Komisja podała, że udział rynkowy Booking.com w Hiszpanii, drugim najchętniej odwiedzanym kraju na świecie po Francji, w badanym okresie wynosił od 70 do 90%.
Hiszpańska Komisja ds. Rynków i Konkurencji (CNMC) nałożyła na Booking również obowiązek stosowania się do rozporządzeń, które uniemożliwią stosowanie nieuczciwych praktyk w przyszłości.
Postanowienie nie jest prawomocne. Prezes Glena Fogela stwierdził, że wysokość kary jest nieproporcjonalnie wysoka do zarzutów. Twierdzi, że serwis zapewnia obiektom noclegowym możliwość pozyskania nowych klientów w znacznie niższych cenach niż inne kanały marketingowe. Booking.com „zdecydowanie nie zgadza się” z ustaleniami CNMC i zapowiada, że odwoła się od tej bezprecedensowej decyzji.
Serwis Booking.com, którego spółka macierzysta Booking Holdings ma siedzibę w USA, jest dominującym serwisem tego typu na europejskim rynku. Jego udział w rynku wynosi ponad 60%.
Węgierski Urząd Ochrony Konkurencji również nałożył na Booking.com w lipcu tego roku grzywnę 382,5 mln forintów za brak zaniechania „nieuczciwych praktyk biznesowych”, w tym wywierania presji psychologicznej na klientów. Natomiast w 2020 roku węgierski organ ochrony konkurencji ukarał firmę grzywną w wysokości 2,5 mld forintów (7 mln dolarów) za agresywne działania sprzedażowe.
Źródła: Yahoo Finance, Interia, rp.pl
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania, dostarczać spersonalizowane treści i analizować nasz ruch. Klikając „Akceptuj wszystko”, zgadzasz się na to i wyrażasz zgodę na udostępnianie tych informacji stronom trzecim oraz na przetwarzanie Twoich danych w USA. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj tu: .
W każdej chwili możesz dostosować swoje preferencje. Jeśli odmówisz, będziemy używać tylko niezbędnych plików cookie i niestety nie będziesz otrzymywać żadnych spersonalizowanych treści. By odmówić .